O ile 10 lat temu produkty ekologiczne były czymś ekskluzywnym i nastawionym na wąskie grono odbiorców, o tyle dziś stały się właściwie standardem i czymś, czego klienci oczekują.
Ekologiczne marki wyrastają na rynku jak grzyby po deszczu, więc promowanie eko towarów w dobie świadomej konsumpcji wymaga wykorzystania odpowiednich narzędzi i opracowania dobrej strategii marketingowej. Oto kilka wskazówek.
Nie przeciążaj opakowań i etykiet produktów informacjami o środowisku. Korzystaj z różnych kanałów, aby przekazać kupującemu ważne informacje o produkcie – ulotki w punkcie sprzedaży, sieci społecznościowe, newslettery dla stałych klientów. To zbuduje długofalową relację z konsumentami i pomoże Ci edukować ich w temacie ekologii. Pokaże także Twoje autentyczne zaangażowanie w sprawę.
Często kupujący po prostu nie odważa się wybrać nowej „zielonej” marki, ponieważ jej nie zna i nie ma do niej zaufania. Dlatego, promując swój produkt, unikaj ogólników i utartych frazesów. Zamiast tego używaj konkretów. Powiedz swoim klientom dokładnie, w jaki sposób Twój produkt jest ekologiczny i jak korzystanie z niego pomaga środowisku. Przedstaw też korzyści z użytkowania go w porównaniu z nieekologicznymi analogami na rynku.
Odbiorcy ekologicznych produktów są najbardziej świadomą grupą konsumentów. Lubią wiedzieć, skąd pochodzą towary oraz ich składowe, jak wygląda proces pozyskiwania surowców i warunki produkcji. I właśnie to powinieneś zawrzeć w swoich działaniach promocyjnych. Opowiadaj o całym cyklu życia swoich produktów: o pochodzeniu surowców, ich przetwarzaniu, transporcie, użytkowaniu, a także utylizacji.
Dotrzyj do szerokiego grona odbiorców, promując swoje produkty ekologiczne jako normę, a nie jako „wyjątek”. Dostarczając potencjalnym klientom niezbędnych informacji i prowadząc ciekawe kampanie edukujące w zakresie technologii, możesz sam stworzyć świadomych konsumentów, którzy kupią Twój produkt i będą lojalni wobec Twojej marki.
Zawieraj współpracę z innymi ekologicznymi markami, bierz udział w tematycznych targach i bądź obecny na masowych eventach, w których udział biorą także Twoi potencjalni odbiorcy. Działaj też na rzecz ochrony środowiska, promując swój wizerunek odpowiedzialnego społecznie biznesu.
Opakowania to obszar, który oczywiście kwestionuje jakąkolwiek politykę środowiskową firmy, jeśli jej produkt jest pakowany w polimery, które nie ulegają biodegradacji. Jeśli chcesz skutecznie promować ekoprodukt, musisz zadbać o to, by każdy jego aspekt był przyjazny dla środowiska.
Wykorzystuj wszystkie dostępne narzędzia marketingowe, które są w zasięgu Twojego budżetu i pomogą Ci osiągnąć cel. Bądź aktywny w social media i zbieraj grono lojalnych odbiorców. Twórz także ciekawe treści, którymi będą chcieli dzielić się z innymi, tym samym promując Twój produkt.
Zbuduj wygodną i czytelną stronę internetową. Zadbaj o jej pozycjonowanie pod najpopularniejsze zapytania związane z kategorią Twoich produktów i ekologią. Zajmij się także budowaniem profilu jakościowych linków zewnętrznych, udostępniając je na tematycznie powiązanych zasobach o wysokim autorytecie i reputacji. Skorzystaj także z reklamy kontekstowej i targetowanej, by trafiać do odbiorców najbardziej zainteresowanych Twoją ofertą.
Zdj. główne: Photo Boards/unsplash.com