Współpraca z influencerem może przynieść wymierne zyski, ale tylko jeśli zostanie dobrze poprowadzona. Jak zaplanować strategię opartą na założeniach influencer marketingu? Przedstawiamy najważniejsze zasady, których nie można pominąć.
Influencer jest twórcą internetowym, który swoimi działaniami wywiera wpływ(od ang. „influence”) na decyzje podejmowane przez obserwujących go fanów. Influencer marketing jest więc taką formą marketingu, w której wykorzystuje się wpływy i zasięgi internetowych twórców. Marki coraz chętniej decydują się na współpracę z osobami działającymi w internecie, aby w ten sposób promować swoje produkty bądź usługi.
Jeszcze do niedawna uważano, że kampanie z udziałem influencerów nie są dobrym posunięciem marketingowym. W rzeczywistości przyjęcie takiej strategii może być bardzo opłacalne, jednak pod warunkiem, że zostanie ona odpowiednio przygotowana.
Na pewno wiesz, że każda marka musi mieć przemyślaną strategię, aby osiągać kolejne cele marketingowe. Nie inaczej jest w przypadku influencer marketingu. Zanim poprosisz o współpracę któregoś z influencerów, przyjrzyj się swojej marce. Jasno określ swoje założenia i zastanów się, dlaczego chcesz wykorzystać właśnie taką formę promocji.
Na etapie tworzenia strategii powinieneś skupić się na takich elementach jak:
Celem współpracy z influencerami nie musi być większa sprzedaż produktu czy usługi proponowanej przez markę. Influencer marketing pomaga również dotrzeć do nowej grupy odbiorców, pozyskać kolejnych followersów w social mediach, poprawić wizerunek firmy i zbudować jej większą świadomość wśród odbiorców. Celem może być także stworzenie atrakcyjnego contentu.
Jeszcze przed nawiązaniem współpracy z konkretnym influencerem precyzyjnie określ grupę docelową, do której chciałbyś skierować swoją kampanię. Warto stworzyć pełny profil potencjalnego klienta, uwzględniając takie informacje jak:
Podczas budowania profilu grupy odbiorców warto wykorzystywać dane o klientach, które można pozyskać na przykład z Google Analytics czy statystyk Facebook Ads.
Kolejnym krokiem podczas przygotowywania naszej strategii będzie analiza konkurencji. Należy sprawdzić, czy inne firmy z branży zrealizowały już podobne kampanie. Pomoże to nie tylko określić obecne trendy, lecz także ocenić, które przekazy marketingowe zostały dobrze przyjęte. Absolutnie nie chodzi tu, aby powielać sprawdzone schematy, tylko przeanalizować sytuację i sprawdzić, jak lepiej dopasować się do potrzeb odbiorców.
W strategii należy również ustalić harmonogram pracy. Planując kampanię, musisz wziąć pod uwagę święta, wakacje i okresy wyprzedaży (na przykład Black Friday). Reklamę najlepiej dopasowywać do sezonu. Przykładowo kampanię związaną z wprowadzeniem na rynek nowego modelu roweru najlepiej rozpocząć na początku wiosny.
Po opracowaniu strategii możesz zdecydować, kogo zaprosisz do współpracy. Warto skorzystać z narzędzi, które pomagają zweryfikować influencerów. Pomocne będą InfluTool, Social Blade czy Relatable. Dzięki nim sprawdzisz zasięg danego influencera, jego wiarygodność i aktywność w sieci.
Zdj. główne: Maddi Bazzocco/unsplash.com