Prawdopodobnie nikt z nas nie byłby w stanie przypomnieć sobie dnia z ostatnich miesięcy, w którym nie miał w ręku smartfona. To właśnie dzięki nieustannemu dostępowi do urządzeń mobilnych, mobilna reklama jest obecnie jednym z najbardziej efektywnych kanałów komunikacji z konsumentami. Jakie są jej inne zalety?
Świat reklamy i marketingu nie mógł pozostać obojętny na technologiczne zmiany i na fakt, że współcześnie większość społeczeństwa nieustannie podłączona jest do ekranów telefonów lub gadżetów mobilnych. Właśnie w odpowiedzi na ten fenomen pojawiła się mobilna reklama, będąca rodzajem techniki reklamowej, przeznaczonej specjalnie pod smartfony. W jej obrębie istnieją różne rodzaje reklam – tekstowe, banery, filmy, a nawet gry mobilne, które dodatkowo są zoptymalizowane pod kątem dopasowania do ekranu telefonu.
Gdy marketerzy korzystają z reklamy mobilnej, zwykle wykorzystują tradycyjne techniki i strategie gromadzenia danych takie jak stale aktualizowane profile konsumentów, dane o ich demografii, przyzwyczajeniach czy preferencjach – to wszystko gromadzi się w urządzeniu mobilnym. Marketing w aplikacjach wprost zrewolucjonizował sposób, w jaki marketerzy przeprowadzają kampanie. Jakie są jego główne przewagi nad tradycyjnymi kanałami komunikacji z klientem?
Większość osób korzystających z telefonów komórkowych ma je pod ręką przez cały dzień. Oznacza to, że możemy dotrzeć do potencjalnych klientów, gdziekolwiek się znajdują. Koniec z czekaniem, aż zobaczą nasz fizyczny baner, zalogują się do sieci na laptopie czy sprawdzą skrzynkę. Reklama mobilna w pewnym sensie podąża za ludźmi i daje nam do nich nieograniczony dostęp.
Zaleta, która w pewnym sensie łączy się z poprzednią. Mobilne reklamy używają naszej lokalizacji, korzystając ze zwiększonej łączność smartfonów. Ogromne ilości informacji pozwalają reklamodawcom i marketerom na bardziej precyzyjną personalizację treści. I tak oto użytkownik smartfona, stając w nowym miejscu przed problemem znalezienia dobrej restauracji lub sklepu, dzięki reklamie mobilnej w prosty i szybki sposób otrzymuje atrakcyjną ofertę okolicy. Ukierunkowaną reklamę można dokładnie dopasować do jednej osoby, nie tylko w oparciu o lokalizację, ale także o jej preferencje czy historię jej wcześniejszych zakupów.
Marketing mobilny to także swego rodzaju plac zabaw. Kto z nas nie lubi sporadycznie zmarnować odrobiny czasu na interaktywnych grach i konkursach? Reklamy mobilne zapewniają lepszą jakość reklam, z przyjemniejszymi efektami wizualnymi lub grafiką. Łącząc ukierunkowaną reklamę z atrakcyjnymi formatami, koncentrują się na dostarczaniu klientom coraz bardziej angażujących treści. Poprzez niezobowiązującą zabawę marketerzy mogą sprawić, że ich grupa docelowa spędzi trochę więcej czasu z daną marką, zwiększając ogólne zaangażowanie.
Największa siła reklamy mobilnej to wykorzystanie tzw. mikromomentów jako kluczowego odcinka łańcucha decyzyjnego. Mikromoment to zjawisko opisane całkiem niedawno. Dotyczy sytuacji, w której konkretna osoba w pełni świadomie i intencjonalnie sięga po urządzenie mobilne. Według Google zawsze dochodzi do niego na podstawie przynajmniej jedną z czterech motywacji: „chcę wiedzieć”, „chcę to zrobić”, „chcę tam pójść”, „chcę to kupić”. W takich momentach klienci liczą na reakcję natychmiastową, chcą dostać to czego potrzebują w jak najkrótszym czasie.
Cała charakterystyka reklam mobilnych polega natomiast na wypełnianiu tej potrzeby, ponieważ jest na bieżąco z niemal wszystkimi działaniami danej osoby. Wyświetlona w odpowiednim miejscu i czasie może zdziałać cuda, dlatego warto przestać spychać ją na dalszy plan, a zainwestować w jej rozwijanie, bo wygląda na to, że przejmie wkrótce tytuł najbardziej efektywnego kanału komunikacji z klientami.
Zdjęcie główne: Anna Shvets/pexels.com